Afsluiting

Nadat leerlingen door middel van verschillende verdiepende opdrachten kennis hebben gemaakt met de millenniumdoelen, mediawijsheid en (wereld)burgerschap, komen de Two Ambassadors in de klas om vragen te beantwoorden en te vertellen en te laten zien hoe zij te werk zijn gegaan bij het schrijven, filmen en monteren van de clips en de film. Ze vertellen wat ze wilden bereiken en welke keuzes ze daarvoor moesten maken. Ze discussiëren hierover met de leerlingen en doen een kennisquiz over de millenniumdoelen. Hun humoristische, maar ook aangrijpende verhalen geven een kijkje achter de schermen in een derdewereldland waardoor de clips én de millenniumdoelen een extra dimensie krijgen. Leerlingen begrijpen door dit deel van het traject volledig dat Two Ambassadors 'slechts' typetjes van de acteurs Fedor en Peter zijn.

Als eindopdracht schrijven leerlingen een recensie over de film en het millenniumdoel waar ze zich gedurende het traject in hebben verdiept. Daarbij staat ook hun eigen handelingsperspectief centraal ("Kan ik zelf een bijdrage leveren aan het behalen van dit millenniumdoel/de millenniumdoelen en zo ja, welke bijdrage kan dat dan zijn?").

Via de blogs kan de leerkracht volgen waar de leerlingen in het traject zijn en hen feedback geven. Leerlingen kunnen ook op elkaar reageren of op andere leerlingen van scholen die participeren in het project.

Er worden verschillende vervolgtrajecten aangereikt om ook na het project met de millenniumdoelen aan de gang te blijven.

Het is ook mogelijk deel te nemen aan het project met behulp van iPads van JONGLEERT in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten